خبرگزاری امید اراک (خبر و عکس خبری )

سیاسی،فرهنگی،اجتماعی،ورزشی ( عکس خبری ) ( گزارش تصویری )

خبرگزاری امید اراک (خبر و عکس خبری )

سیاسی،فرهنگی،اجتماعی،ورزشی ( عکس خبری ) ( گزارش تصویری )

خبرگزاری امید اراک (خبر و  عکس خبری )

خبرگزاری امید اراک

تفاوت خبرنگار و روزنامه نگار

دوشنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۵، ۰۷:۱۹ ب.ظ

روزنامه نگار کیست؟

روزنامه نگار حرفه ای در استخدام یک روزنامه یا خبرگزاری است، برای روزنامه اش گزارش تهیه می کند یا ممکن است مقاله یا سرمقاله بنویسد. یا به تصحیح مطالب بپردازد.

یک روزنامه نگار حرفه ای با نامهای مختلفی شناخته می شود:

گزارشگر، مقاله نویس، خبرنگار ویژه، مسوول تنظیم خبر، معاون سردبیر، مسوول بخش ورزش، مسوول اخبار شهری، مسوول بخش تجاری، دبیرِ اخبار عمومی و سردبیر. دامنه کارهایی که او بسیار زیاد است . او در مورد هر چیزی که جنبه خبری داشته باشد، گزارش تهیه می کند؛ خواه در مورد جرم و جنایت، نظم و قانون، برنامه های سیاسی، دادگاهها، قوة مجریه وقوة مقننه باشد، و خواه دربارة مردم، مُد، هنر، موسیقی، نمایش، ادبیات و غیره.

در تعریف عنوان شغلی روزنامه نگار می توان گفت :

روزنامه‌نگار کسی است که با اتکا به ذوق و استعداد شخصی، پس از گذارنیدن دورهٔ آموزش تخصصی همچنین با توجه به مسئولیت اجتماعی به عنوان روزنامه نگار شناخته می شود ، یک روزنامه نگار وظیفه بدست‌آوردن، آماده‌کردن، گردآوری و سامان‌دادن اخبار و انتقال آنها را به وسایل ارتباط جمعی از جمله مطبوعات ، رادیو ،‌تلوزیون و خبرگزاری را به عهده دارد
چه چیز یک روزنامه نگار را می سازد؟

برای این سوال به تعداد رهبران و بزرگان روزنامه نگاری پاسخ وجود دارد. جیمز رستون از نیویورک تایمز، «سرحالی و زنده دلی» را اصل می داند، پل میلر از گروه روزنامه های گانت در آمریکا، «زرنگی و حیله گیری» را مهم می داند و هربرت بروکر، یکی از سردبیران معروف، «رو کردن حقیقت و مو از ماست کشیدن» را ویژگی اصلی روزنامه نگار می داند. یک روزنامه نگار باید پُرانرژی باشد و باید بتواند حقیقت را بیرون بکشد روزنامه نگار شدن، احتیاج به خیلی چیزهای دیگر غیر از انرژی یا علاقه به کار دارد

یک نکته مهم در مورد چنین آدمهایی این است که گرچه مدرک دانشگاهی ندارند، اما نیرو و علاقه کافی به کارشان دارند و در صورت لزوم آموزشهای مورد نیاز را برای روزنامه نگار خوب و موفق بودن می پذیرند.بدهید. بنابراین به نظر من کاملترین و بهترین آموزشها در امور تخصصی نمی توانند یک روزنامه نگار برجسته بسازند مگر اینکه ویژگی اصلی، یعنی سرحالی و زنده دلی نیز همراه تخصص باشد».

خبرنگار کیست ؟
خبرنگار کسی است که با اتکا به ذوق و استعداد شخصی، پس از گذارنیدن دوره آموزش تخصصی وهمچنین با توجه به مسئولیت اجتماعی که این حرفه بر عهده او می گذارد، وظیفه کسب، تهیه، جمع آوری وتنظیم اخبار وانتقال آنها را از طریق وسایل ارتباط جمعی (مطبوعات، رادیو، تلویزیون وخبرگزاری) به مخاطبان بر عهده دارد.

طبق اعلامیه سازمان یونسکو، خبرنگاران باید کوشش کنند تا اخباری که در اختیار عموم می گذارند صحیح ، دقیق و معتبر باشد ودر صحت اخباری که به دست می آورند، تحقیق و تعمق کنند. خبرنگاران نباید حقیقتی را عمداً تحریف یا مخدوش کنند ونیز هیچ نوع مطلبی را نباید از نظر مردم مکتوم نگهدارند.

به طور خلاصه می توان تفاوت روزنامه نگار و خبرنگار را در دو جمله بیان کرد .
خبرنگار: خبر جمع می کند و تنها با خبر سر و کار دارد.
روزنامه نگار: از مرحله خبرنگاری رد شده است و گزارش و تحلیل خبر می کند. عکس می اندازد، فیلم برداری می نماید.

 

 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.