خبرگزاری امید اراک (خبر و عکس خبری )

سیاسی،فرهنگی،اجتماعی،ورزشی ( عکس خبری ) ( گزارش تصویری )

خبرگزاری امید اراک (خبر و عکس خبری )

سیاسی،فرهنگی،اجتماعی،ورزشی ( عکس خبری ) ( گزارش تصویری )

خبرگزاری امید اراک (خبر و  عکس خبری )

خبرگزاری امید اراک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری امید اراک


 اولین نمایشگاه نسخ خطی استان مرکزی با حضور دکتر حسین بختیاری فرماندار اراک، کمالوندی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، حسینی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و جمعی از مسئولین استانی در موزه مفاخر اراک دایر شد.

در این نمایشگاه 50 نسخه خطی منحصر به فرد با موضوعات قرآن، ادعیه، نجوم، حکمت، طب، اخبار، اسناد، ادبیات، تفسیر، شعر و کلام عرفان به نمایش گذاشته شده است.

همچنین در این نمایشگاه قدیمی‌ترین نسخه خطی مربوط به سال 734 هجری قمری با عنوان "المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر" به نمایش درآمده است.

امین کمالوندی در این آئین گفت: تعداد کتاب‌های خطی استان مرکزی 595 نسخه می‌باشد که بر این اساس رتبه چهارم را در بین کتابخانه‌های عمومی کشور دارا هستیم.

وی کتاب «الوافه فی شرح‌ الکافیه» منتشر شده در 719 سال قبل، «المصباح المنیر فی غریب‌ الشرح‌ الکبیر» منتشر شده در 703 سال قبل، «قرة العین بالمرة الوفاء الدین»، «تعزیز لبیتی الحریری و نقعة الصدیان» منتشر شده در 623 سال قبل را از نمونه کتاب‌های قدیمی خطی تالار مفاخر اداره کل کتابخانه‌های عمومی عنوان کرد.

کمالوندی بیان کرد: بیشترین کتاب‌های تالار مفاخر توسط اساتید و خانواده‌‌های زنده یاد استاد ابراهیم دهگان با دو هزار و 500 جلد کتاب چاپ سنگی و سربی و 255 نسخه خطی، زنده‌یاد استاد محمود عدلی اراکی با 73 نسخه خطی، زنده‌یاد استاد حسین واعظ‌‌زاده با دو هزار جلد کتاب چاپ سنگی و سربی و 10 نسخه خطی، زنده‌یاد استاد شریعتمدار ساوجی (کتاب‌های خطی ساوه) و زنده‌یاد استاد سید مصطفی واعظ تهرانی (کتاب‌های خطی ساوه) به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی اهدا شده است.

گفتنی است این نمایشگاه به مناسبت ایام بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار و به مدت 10 روز  از تاریخ بیست و سوم آبان ماه تا سوم آذرماه سال جاری به همت اداره کل کتابخانه‌های استان مرکزی و همکاری میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی برای بازدید عموم دایر است.

  • ۹۴/۰۸/۲۳
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.